För 143 år sedan, redan 1881, började fransmannen Gustave Trouvé testa att driva en 3-hjulig cykel med en elektrisk motor.
Den cykel som Gustave använde var en Lever-tricycle från Starley Coventry.
Detta är den första dokumenterade elmopeden i historien.
En annan 3-hjulig moped som drevs av elektricitet togs fram av Graffigny med sin Graffigny Tricycle år 1892.
Det första 2-hjuliga elfordonet i Amerika som patenterades och kan liknas vid en elmoped kom redan 1895.
Denna elmoped patenterades 1895 av amerikanen Ogden Bolton Junior i USA i och med patent, US-Patent 552 271.
Denna motor drevs av att 10 Volts batteri som kunde leverera 100 Ampere och satt i navet på bakhjulet.
Låter det bekant?
Nästa patent för elmopeder kom år 1896 med US-Patent 572 036.
Detta patent togs av C. Theryo. och var ett hjul med elektrisk navmotor för fordon.
Ännu ett patent för elmopeder togs av amerikanen år 1897 Hosea W. Libbey som tog patentet US-Patent 596 272.
Detta var ett eldrivet mopedliknande fordon med en motor i vevaxeln mellan pedalerna.
Ytterligare att patent togs år 1898 av ännu en amerikan, Mathew J. Steffens, i och med patentet US-Patent 613 732.
Detta patent syftade på använda en drivrem som gick mellan en elmotor och bakhjulet.
Det sista viktigare patentet gällande elmopeder under 1800-talet kom år 1899 av John Schnepf i form av US-Patent 627 066.
Denna uppfinning var att ett elektriskt drivet friktionshjul drev direkt på bakhjulet.
Redan 1901 ansöktes om att annat betydelsefullt patent, US-Patent 680 804 A.
Detta patent som tog av hub motor company gällde ett elektriskt drivet fordon som drev fram med hjälp av en navmotor.
Från 1910- och fram till 1970-talet så skrevs det regelbundet om elmopeder i ansedda tidningar såsom Popular Mechanics.
Redan 1911 finns det en artikel om en eldriven moped som kunde åka 10 mil på en laddning och hade topphastigheten av 55 km/h.
Troligtvis var detta en överdrift.
Under kriget tog de belgarna Albert & Maurice Limelette fram en elmoped som serietillverkades
Totalt såldes 400 elmopeder och främsta orsaken var bristen på bensin under kriget.
Dessa elmoppar tillverkades fram till 1948 då tillgången på billigt bensin hade ökat tillräckligt mycket.
Efter kriget år 1946 tog Jesse D. Tucker ett patent, US-Patent 2514 460, där elmotorn hade en inbyggd växellåda och var ett frihjul.
Detta patent har varit mycket betydelsefullt för många elcyklar, elmopeder och elmotorcyklar.
Samma år tog även Otto E. Dever ett patent på ett självdrivande hjul som drevs av en elmotor.
År 1978 togs ett patent kallat Individual-wheel drive for vehicles vilket innbar att varje hjul på fordonet kunde drivas individuellt av elmotorer.
På dessa sidor kan du hitta att som är viktigt och värt att veta om elmopeder, skillnad på elcykel och elmoped samt vilka elmopeder som är bäst.